RB2025-0598
- RFI/Hearing Lagerhanteringssystem
Rfi
Svar senast är 2025-09-04, annonsen visas mellan 2025-08-14 och 2025-09-04. Utförandeort Blekinge län.
ALLMÄNT
Region Blekinge har för avsikt att genomföra upphandling beträffande ett system för lagerhantering (även kallat WMS – Warehouse Management System) av förbrukningsmaterial inom sjukvården.
Syftet med denna RFI med hearing är att få en överblick över väl fungerande system för stöd i arbetet med lagerhantering samt ta del av leverantörernas kunskap och förslag på hur en lösning skulle kunna hanteras på bästa sätt. Likaledes att leverantörerna presenterar tidigare erfarenheter och referenser.
BAKGRUNDSINFORMATION
Region Blekinge avser upphandla ett system för lagerhantering av förbrukningsmaterial. Syftet är att ersätta det befintliga lagerhanteringssystemet, Sesam 2, med ett nytt modernt WMS anpassat för verksamhetens behov, det nya centrallagret och de krav som ställs på regionen. Ett nytt WMS förväntas ge ekonomiska effekter såsom minskat svinn, bättre resursutnyttjande, minskat manuellt arbete, säkrare leveranser till kund, bättre arbetsmiljö, samt ökad kvalitet i redovisning, prognos- och inköpshantering. WMS:et ska användas tillsammans med Regionens affärssystem ERP och avsikten är att utreda i vilken uträckning funktionaliteten i de båda systemen kan optimeras för verksamhetens behov.
Regionens önskemål med denna RFI och hearing är att få fördjupad information om möjliga lösningar samt eventuella förslag till utföranden. Vi önskar såväl allmänna beskrivningar som svar på mer specificerade frågor. Frågorna framgår av i bilaga 1, som också bör användas som mall för svar.
FÖRFARANDE
Region Blekinge bjuder härmed in samtliga intresserade leverantörer till hearing via MS Teams alternativt på plats hos region Blekinge, med start den 8 september 2025 vid följande tider (med reservation för avvikelser):
- Måndag 8/9 kl 09:00 – 11:00, kl 13:00 – 15:00
- Onsdag 10/9 kl 09:00 – 11:00, kl 13:00 – 15:00
- Måndag 15/9 kl 09:00 – 11:00
- Tisdag 16/9 kl 09:00 – 11:00, kl 13:00 – 15:00
Observera att mötestiden för hearingen är begränsad till 2 timmar.
Intresserade företag kan anmäla sig under följande tider för respektive datum ovan.
Inskickat underlag/svar utgör utgångspunkt för leverantörens presentation under hearingen.
Anmälan om deltagande ska ske i samband med inskickat underlag/ svar på de frågor som omfattas av RFI-förfrågan senast vid sista dag för svar via upphandlingssystemet Kommers och ska innehålla förslag till önskat/de datum för hearingen.
Ifall ovanstående på datum och tider inte är lämpliga får intressenten inkomma med eget förslag som, om möjligt, fastställs efter dialog mellan parterna.
Intressenter uppmanas att så långt möjligt besvara samtliga ställda frågor som finns i bilaga 1, och bifoga produktblad, broschyrer och annan relevant dokumentation till sitt svar.
Slutgiltigt besked om möteslokal och datum kommer att presenteras löpande utifrån när svar inkommer, dock senast dagen efter anmälningstidens utgång. Principen först till kvarn gäller vid bokning av mötestider.
SEKRETESS
Svar på RFI-frågor inklusive inskickat material i form av produktblad, broschyrer och annan relevant dokumentation beläggs med upphandlingssekretess fram till dess att ett upphandlingsbeslut har meddelats i ärendet.
Om sekretess för uppgifter i RFI-svar även önskas att gälla efter kontraktstilldelning i Regionens kommande upphandling, specificera i svaret vilka uppgifter som avses, motivera och redovisa vilken skada som kan komma att uppstå om uppgifterna röjs.