Procuring entity image

ÖST 2021/967 - Konsumentrådgivning för Östermalms stadsdels invånare

För att delta gå till Kommers Annons Stockholms Stad och registrera intresse. Du kan behöva skapa ett användarkonto på Kommers Annons Stockholms Stad om du inte redan har gjort det.

1. Upphandlande myndighet eller enhet

Officellt namn
Stockholms stad
Nationellt organisationsnummer
212000-0142
Telefon
E-postadress
Gemensam upphandling
Nej
Typ av upphandlande myndighet eller enhet
Regional myndighet
Organisationsroll
Upphandlare
Huvudsaklig verksamhet
Allmän offentlig förvaltning
Kontrakt tilldelas av en inköpscentral
Nej
Upphandlingen genomförs på uppdrag av annan myndighet eller enhet
Nej

2. Föremål

Titel
Konsumentrådgivning för Östermalms stadsdels invånare
Referensnummer
ÖST 2021/967
Beskrivning
Östermalms stadsdelsförvaltning har behov av en leverantör, från 2022-04-01, som kan ge konsumentrådgivning till stadsdelens invånare. Uppdraget består av att i leverantörens lokaler tillhandahålla konsumentrådgivning till stadsdelens invånare på Östermalm via telefon, e-post och sociala medier. Rådgivning och vägledning ska ges i olika konsumentfrågor, såsom om konsumenträttslig lagstiftning, information inför ett inköp eller råd vid reklamationer och tvister mellan konsument och näringsidkare. Telefoni ska kunna kopplas via förvaltningens växelnummer om så efterfrågas av beställaren. Telefontiderna ska vara måndag, onsdag och fredag kl. 09:00 – 11:00 och 13:00 - 15:00, med undantag för helgdagar och, efter överenskommelse, två veckor under sommaren. Frågor som kommer in via epost ska omedelbart besvaras med en bekräftelse på att meddelandet har kommit fram. Svaret på själva frågan som inkommer via epost ska sedan besvaras inom tre (3) arbetsdagar. Konsumentrådgivare ska bland annat kunna assistera med: - Råd före inköp av vara eller tjänst, exempelvis när hantverkare anlitas. - Vägleda i hur konsumenten kan kontrollera ett företag av vilken denne avser köpa vara eller tjänst. - Vägleda i att skriva och tyda avtal kopplat till köp av tjänst eller produkt. - Konsumenträttslig information om köparens rättigheter och säljarens skyldigheter enligt konsumentköplag och konsumenttjänstlag m.m., exempelvis garantier. - Marknadsrättslig information, exempelvis om vilseledande reklam och prisinformation. - Kontakt med andra myndigheter eller organisationer (vid tvister) eller i förekommande fall med säljare för att reda ut en konsumentfråga. Syftet med upphandlingen är att teckna ett avtal med en leverantör som har rätt kompetens och erfarenhet för att tillhandahålla konsumentvägledning för Östermalms stadsdels invånare. Målet är att stärka konsumenternas möjligheter att göra aktiva och medvetna val med ett högt konsumentskydd. Antal ärenden 2020 på Östermalms stadsdelsförvaltning uppgick till ca 18 per månad. 2020 registrerades ca 213 ärenden totalt. Det finns en variation i antalet kontakter som kan bero på säsong och på enskilda händelser som påverkar antalet konsumenter. Antalet kontakter är därför svåra att förutse och kan både öka och minska. Den totala kostnaden för konsumentvägledning på Östermalms stadsdelsförvaltning år 2020 uppgick till 95 000 SEK exklusive moms.
Huvudsaklig CPV-kod
85312300-2 Vägledning och rådgivning
Typ av kontrakt
Tjänster
Uppskattat värde
600 000,00
Information om delar
Ytterligare CPV-koder
85312300-2 - Vägledning och rådgivning, 85312310-5 - Vägledning
Plats för utförande (NUTS-kod)
SE110 Stockholms län
Avtalsperiodens start
2022-04-01
Avtalsperiodens slut
2023-03-31
Optioner används
Ja
Beskrivning av optioner
Om parterna är överens kan avtalet förlängas på samma villkor i ytterligare 1+1 år, avtalet kan som längst löpa i tre (3) år. Överenskommelse om förlängning av avtal ska vara skriftlig och träffas före avtalstidens utgång.

5. Tilldelning

Meddelande
Antal mottagna anbud
2
Antal mottagna anbud från anbudsgivare från andra EU-medlemsstater
0
Antal anbud mottagna från anbudsgivare från länder utanför EU
0
Antal anbud som mottagits från små och medelstora företag
2
Lägsta anbud
15500,0000
Högsta anbud
22200,0000
Kommer delar av kontraktet uppfyllas av underleverantörer?
Nej
Motiv för direkttilldelning
Ytterligare beskrivning direkttilldelning
Vädret för upphandlingen understiger beloppsgränsen för direktupphandling. Selektiv konkurrensutsättning har genomförts och tilldelning skedde till den leverantör som inkom med lägst pris samt uppfyllde alla ställda ska-krav.
Avslutande av dynamiskt inköpssystem
Nej
Tidigare publikations-id
Beslutsdatum
Tilldelningsgrund
Pris
Antaget anbud
Officiellt namn anbudsgivare
Sveriges Konsumenter
Nationellt organisationsnummer
802017-0489
Kontaktperson E-post
jan.bertoft@sverigeskonsumenter.se
Kontaktperson telefon
070-7977987
Kontraktsdatum
Accepterad
Ja
Rang
1

6. Kompletterande information

Nationellt upphandlingsnummer
KA6439
Datum då annonsen skickades för publicering
2022-01-26
Ted annonsnummer